Program 2024

V sobotu 12. října 2024 proběhl v prostorách Fakulty elektrotechnické jubilejní 10. ročník konference Učitel IN. Sešlo se rekordních 210 účastníků. 

O úvodní část konference se postaral Miroslav Staněk s přednáškou AI a digitální technologie – co změnily, mění a změní ve výuce a výchově? a následně bylo možné vybrat si z 18 různorodých workshopů. Den plný sdílení inspirace a nadšení zakončila panelová diskuse Jak být 10 let “IN”?.

Foto: Tomáš Liška - Foxfoto

8:30 – 9:30 – Registrace na konferenci

9:30 – Zahájení konference a úvodní slovo

Miroslav Staněk: AI a digitální technologie – co změnily, mění a změní ve výuce a výchově?

11:00 – 11:30 – Přestávka na kávu a popovídání s kolegy

12:30 – 13:30 – Přestávka na oběd

14:30 – 15:00 – Přestávka na kávu a popovídání s kolegy

Diskuzi plnou inspirace s hosty z řad lektorů Učitel IN (Petra Boháčková, Hana Šandová, Vojtěch Gybas, Jaroslav Mašek) moderuje Lucie Rohlíková. 

Akce je součástí CodeWeek

Partneři konference

Anotace a medailonky autorů

Úvodní plenární přednáška: Miroslav Staněk - AI a digitální technologie - co změnily, mění a změní ve výuce a výchově?

Pohled digitálního migranta na vliv ICT na oblasti formálního, neformálního i informálního vzdělávání. Proměňující se role školy. Nové formy a obsahy vyučování. Výzvy a příležitosti, hrozby a úskalí impaktu informačních technologií do gnozeologického procesu jednotlivce i noetického vývoje společnosti jako celku. Nostalgický ohled za analogovou minulostí a mírně techno-pesimistický výhled do digitální budoucnosti způsobů vzdělávání a organizace výuky. Přednáška sestávající z mnoha otázek a několika málo odpovědí.

1A - Karel Klatovský: AI jako kopilot pedagoga

Nebojte se umělé inteligence a využijte ji na maximum, ostatně v mnoha nástrojích, které dnes využíváte, je umělá inteligence dostupná již několik let. Umělá inteligence totiž není jen chatbot. Proto si ukážeme, kde všude vám AI může pomoci. Od generování titulků, vytváření hlasových podkladů nebo překladů mluveného slova. A ukážeme si i personalizaci výuky, kdy nám AI vygeneruje jedinečně cvičení pro každého žáka. Ale na chatbota samozřejmě dojde také, protože Copilot (GPT4) vám umí vygenerovat jedinečné texty či udělat souhrn z PDF nebo webu. Nebo vám pomůže s tvorbou aktivit do hodin či tvorbou testu na jakékoliv téma do jakéhokoliv předmětu. A nakonec si vygenerujeme i obrázky, které svět neviděl.

Karel Klatovský v současné době působí jako manažer vzdělávacích programů ve společnosti Microsoft. Má praxi 11 let jako učitel a správce sítě na střední škole a gymnáziu v Litoměřicích a na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Věnuje se přednáškám a psaní článků a webinářů na téma efektivního využívání digitálních technologií ve výuce. Napsal více jak 20 knih a učebnic pro základní a střední školy se zaměřením zejména na technologie Microsoft, přednášel na konferencích BETT v Londýně, TechED v Amsterdamu či Barceloně. Přes 10 let píše svůj blog na adrese www.klatovsky.cz, kde se věnuje taktéž informačním technologiím ve školství.

1B - Vojtěch Gybas: Využití 3D tisku při tvorbě vlastních výukových pomůcek

Workshop se věnuje možnostem tvorby vlastních výukových pomůcek pro žáky (nejen) se speciálními vzdělávacími potřebami. Workshop nevyžaduje předchozí zkušenosti s 3D tiskem a je vhodný pro všechny, kteří chtějí obohatit své vzdělávací metody o moderní technologie. Praktickou ukázku 3D tisku si ukážeme v reálném čase přímo na workshopu. 

Vojta je speciální pedagog, který svou celoživotní pedagogickou praxi věnuje využití ICT u žáků s SVP. Intenzivněji se pak věnuje využití iPadů ve výuce. Doma je na Základní škole v Bruntále, Rýmařovská 15, kde učí informatiku a vede SPC pro MP a vady řeči. O svou práci a nápady se dělí na instagramovém účtu @jaktodelamemy. V poslední době ho uchvátil 3D tisk a vše okolo něj.

1C - Petra Boháčková, Bohuslav Hora: Pečeme formativně

Hledáme střípky formativního přístupu v pořadu Peče celá země, soustředíme  se na formulaci kritérií a nácvik popisného jazyka bezpečné zpětné vazby. K tomu využijeme některý z digitálních nástrojů včetně nástrojů umělé inteligence.

Petra vystudovala Pedagogickou fakultu UK, obor učitelství fyzika – základy techniky. Postupně dostudovala angličtinu a environmentální výchovu. Aktuálně učí na Základní škole Dr. E. Beneše v Praze 9 – Čakovicích fyziku a anglický jazyk a pracuje tam také jako zástupkyně. Je vedoucím ambasadorem Future classroom lab European schoolnet, od prosince 2014 Apple Professional Developement Trainer, od roku 2015 také Apple Distinguished Educator a od roku 2023 Apple Professional Learning specialist.

Slávek měl být původně zemědělec (SZeŠ v Chebu), chtěl být ale učitelem, a tak vystudoval ZČU PF v Plzni – aprobace dějepis a ČJL. Učí na ZŠ Bystřice, okres Benešov. Věnoval se jako lektor učitelů SIPVZ (Státní informační politika ve vzdělávání), neaprobovaně učil a učí informatiku a ve školách působil jako propagátor využití ICT ve výuce a jako ICT koordinátor a metodik. V roce 2012 propadl kouzlu tabletů, nejdříve jako Androidista, následně také jako iPadista. Využívání obou těchto platforem ve vzdělávání se aktivně věnuje dodnes, od roku 2023 jako Apple Professional Learning Specialist. Člen skupiny GEG ČR a GEG Učte s námi – skupiny učitelů sdružených kolem aplikací Google.

1D - Hanka Šandová - BBC micro:bit a AI

Hravé strojové učení s BBC micro:bit. Pojďme společně objevit, jak studentům přiblížit koncepty strojového učení prostřednictvím fyzického pohybu a dat. Budeme sbírat vzorky, trénovat model, ověřovat a snad i vylepšovat.

Hanka Šandová působí od září 2019 v Centru technického vzdělávání Půda při Městské knihovně Polička. Při rodičovské dovolené začala učit a do června 2024 učila informatiku na Gymnáziu Jana Keplera v Praze 6.  Ve své práci, která je zároveň jejím koníčkem, se zaměřuje především na rozvoj informatického myšlení prostřednictvím robotiky, hravého programování, 3D modelování a 3D tisku. Zajímá se o využívání technologií napříč předměty a o propojování formálního a neformálního vzdělávání.

1E - Iva Jelínková - Dobrý den, jmenuji se AI a budu ve vaší aplikaci bydlet

Společně se seznámíme s AI v aplikacích, které známe, máme je rádi a používáme je. Vyzkoušíme jaké výhody (nevýhody?) nám implementace AI do oblíbených aplikací přináší.  Canva, Kahoot, Padlet a možná dojde i na další. Doporučuji přinést si vlastní notebook nebo tablet pro praktické vyzkoušení aktivit.

Iva Jelínková se v oblasti školství pohybuje už více než 20 let  jako pedagog, její specializací je vzdělávání v rychle se rozvíjejícím světě digitálních technologií. Pracuje nejen se žáky, ale také s učiteli, rodiči a širokou veřejností – u nás doma i v zahraničí. Na IT se snaží dívat z různých úhlů pohledu a hledá nové způsoby, jak ji efektivně využít. Ve školách působí také jako metodik a koordinátor ICT. Je Ambasador NPI pro digitální vzdělávání, člen Jednoty školských informatiků. A nadšený propagátor deskových her a jejich využití ve výuce.

1F - Jindřich Zdráhal - OrgPad: Učitelův pomocník pro plánování i výuku

OrgPad se pro mě stal téměř nepostradatelnou pomůckou, a to nejen ve škole. Zjednodušuje mi práci při plánování, tvorbě příprav, ale hlavně ve vyučování. Ukážeme si, jak pomáhá s plánováním, jak v něm můžete velmi rychle vytvořit interaktivní pracovní list, výukový materiál ke sdílení nebo prezentaci. Tento nástroj je natolik jednoduchý, že ho zvládnou používat i žáci základních škol bez jakéhokoliv napovídání. Proto se budeme moci soustředit spíše na jeho využití než na ovládání.

Jindřich Zdráhal je učitel, lektor a fanda do technologií. Momentálně učí na Obchodní akademii ve Veselí nad Moravou a to především informatické předměty a fyziku. V průběhu kariéry (začínal učit v roce 2006) postupně víc a víc zjišťoval, že ho učení baví. Rád hledá jak si věci zjednodušovat a jak smysluplně používat IT nejenom ve škole. S tímto se chlubí třeba i na svém webu sskola.cz.

1G - Lubor Bořek ml., Lubor Bořek st. - Platforma Charanga – užitečný nástroj k podpoře výuky (nejen) hudební nauky na ZUŠ a hudební výchovy na ZŠ

Charanga je digitální online platforma, jejímž cílem je podpora práce učitelů hudební nauky a výuky hudby na základních uměleckých školách a hudební výchovy na I. i II. stupni základních škol. Kreativním pedagogům nabízí rozsáhlé možnosti pro kvalitní, a přitom zábavnou a inspirativní náplň předmětů hudební nauka (ZUŠ) a hudební výchova (ZŠ). Vedle připraveného studijního plánu, několika multimediálních encyklopedií, řady interaktivních hudebních aplikací, množství poslechových materiálů a dalšího obsahu umožňuje vytvářet své vlastní výukové materiály a lekce, které je možné následně sdílet s ostatními učiteli ve škole i s žáky. Žáci mají k dispozici bezpečný online prostor, do něhož jim učitelé mohou sdílet konkrétní vybraný obsah. Platforma Charanga otevírá nové možnosti pro sdílení pedagogických postupů a materiálů nejen v rámci školy, ale mezi celou komunitou pedagogů napříč školami v naší zemi.

Lubor Bořek ml. převážnou část profesního života překladatel, v posledních letech však především spolutvůrce české verze hudebně vzdělávací platformy Charanga. 

Lubor Bořek st. – byl dlouholetým ředitelem Základní umělecké školy v Polici nad Metují, členem Krajské umělecké rady Královéhradeckého kraje, členem kolegia předsedy Ústřední umělecké rady ZUŠ ČR a členem Odborné skupiny pro základní umělecké vzdělávání při NPI ČR. Je propagátorem smysluplného a účelného využívání digitálních technologií ve výuce na uměleckých školách. Spolupracuje s britskou softwarovou firmou Charanga na vývoji české verze komplexního programu pro využití při výuce hudby na ZUŠ a ZŠ.

1H - Zdeněk Lomička, Zbyněk Filipi: Pátrání, dedukce a chytrá řešení v deskových hrách a ve výuce

Interaktivní workshop pro učitele, kteří chtějí obohatit své hodiny o inovativní metody výuky prostřednictvím deskových her. Společně se ponoříme do světa her, kde je klíčová logika, dedukce a strategické myšlení. Seznámíte se s konkrétními příklady her zaměřených na pátrání a řešení záhad. Zároveň objevíte, jak tyto prvky využít ve výuce různých předmětů. Vyzkoušíte si řešení připravených situací ve vybraných hrách. Workshop nabídne praktické tipy na integraci her do školního prostředí, rozvoj deduktivního myšlení žáků a podpoření jejich schopnosti analyzovat a řešit problémy. Na závěr si účastníci vyzkouší vlastní kreativitu při návrhu herních aktivit, které lze okamžitě uplatnit ve třídě.

Zdeněk Lomička aktivně spolupracuje na projektech, v nichž může využít zkušenosti z oborů programování, vzdělávání a volnočasových aktivit, kterým se věnuje. Ve spolupráci s různými organizacemi se zaměřuje na  využití deskoherních principů pro rozvíjení klíčových kompetencí žáků i důležitých schopností pro 21. století. Výsledky dlouhodobé spolupráce s organizací NVIAS jsou jako ucelený koncept zahrnuty např. v zážitkových projektových dnech, které lze využít od základních až po vysoké školy, ale i ve firemní sféře.

Zbyněk Filipi vystudoval obory učitelství a pracoval jako učitel na střední škole. Vedl školení zaměřená na rozvoj digitální gramotnosti pro pracovníky krajské samosprávy. Od roku 2007 působí jako akademický pracovník na katedře výpočetní a didaktické techniky Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni. Zaměřuje se na výuku podporovanou digitálními technologiemi, didaktiku informatiky a tvorbu e-learningových kurzů.

1I - Patrik Vaněk: Únikové hry ve škole

Pojďte se s námi podívat do světa únikových her, zamčených místností, stopovaček, šifrovaček nebo průnikovek. Jakýkoli předmět nebo téma přeměníme a zahrát si můžete na tabletu, počítači, online, ve třídě nebo i na školním pozemku. Únikové hry jsou nástrojem ke smysluplné, tvořivé a bezpečné práci s technologiemi a rozvoji digitální gramotnosti.

Patrik Vaněk je učitel informatiky, fyziky a robotiky na 16. ZŠ v Plzni. Autor a popularizátor Únikových her ve vzdělávání.

2A - Tomáš Kováč - AI ve výuce

Workshop prozkoumává inovativní přístupy využití AI ve výuce pro učitele, kteří hledají nové způsoby angažování žáků (vše odzkoušeno na žácích 4. třídy ZŠ). Během interaktivního setkání se zaměříme na to, jak AI může podporovat samostatné myšlení a tvůrčí procesy žáků, a jak ji lze integrovat do výuky různých předmětů, ale také do běžného života. Přijďte si vyzkoušet, jak se vyučování mění za pomoci AI!

Tomáš Kováč je pedagogem a mentorem s více než desetiletou zkušeností. Zaměřuje se na inovativní přístupy ve vzdělávání, s důrazem na rozvoj kritického myšlení, tvůrčí řešení problémů a digitální gramotnosti. Je certifikovaným lektorem Apple Professional Development (APD), který se zaměřuje na využití iPadů ve školství. V roce 2023 začal učit své žáky ze 4. třídy základy umělé inteligence, aby jim poskytl náskok v oblasti, která bude (podle něj) v blízké budoucnosti stále důležitější. Hledá nové způsoby, jak inspirovat své žáky a připravit je na budoucnost.

2B - Jaroslav Mašek - 10 let s Učitel IN v 10 sekundách aneb vyprávíme své osobní příběhy

Jak zachytit 10 ročníků konference Učitel IN v pouhých 10 sekundách? Tak, že z každého vybereme jen 1 sekundu. Ale co když jsme na všech nebyli? Nevadí. I tak můžeme vyprávět své osobní příběhy prostřednictvím sekundových videí. Pojďte objevit krásu tohoto konceptu, který i po více než 10 letech od svého uvedení stále neztrácí na oblibě.

Jaroslav Mašek vystudoval Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy, obor Anglický jazyk – Technická a informační výchova. Je učitelem na Střední škole informatiky, poštovnictví a finančnictví Brno, lektorem kurzů pro učitele a ředitele základních a středních škol, autorem článků na portále Učitelský Spomocník a také konzultantem vzdělávacích technologií v NPI ČR. Založil a vede Virtuální Digicentrum Elixíru do škol. Je členem GEG ČRspolku Wikimedia ČR a Českého klubu absolventů IVLP.

2C - Libor Klubal - Jak si sestavit svůj AI tým

Už jste si zaměstnali svého AI junior asistenta a přijali nového stážistu? A umí oni vůbec něco? Vyzkoušíme si několik konkrétních postupů, jak si nechat vytvořit vyučovací hodinu pomocí umělé inteligence.

Libor Klubal je učitel matematiky, informatiky a programování s reálnými zkušenostmi ze základního, středního a vysokého školství. Aktuálně je ředitelem ZŠ Velké Hoštice a své zkušenosti pak předává jako odborný asistent na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity a také lektor dalšího vzdělávání. O možnostech vzdělávání s moderními technologiemi přednáší na konferencích v České republice i v zahraničí. Od roku 2013 je držitelem titulu ADE (Apple Distinguished Educator) a také certifikace lektora společnosti Apple (Apple Professional Learning Specialist ). Provozuje portál Moderní výuka (www.ipadvetride.cz) a aktivně se podílí na školeních učitelů, například i organizováním Letní školy s iPady (www.ipadmoravka.cz). 

2D - Ludmila Kovaříková - Umělá inteligence v češtině

Umělá inteligence se stala velkým tématem současnosti. Tento workshop by měl odpovědět na otázku, zda se AI bát, nebo zda se ji pokoušet začlenit do své výuky. Ukážeme si, co AI pro češtináře udělat může, a co naopak ještě neumí, vyzkoušíme si aktivitu v roli žáků a vysvětlíme si, jak naše pokusy s AI souvisí s digitálními kompetencemi.

Ludmila Kovaříková učí na ZŠ ve Vranovicích český a anglický jazyk. Dlouhodobě se zabývá čtenářskou a digitální gramotností. Snaží se učitelům ukázat, že technologie neoslabují chuť číst, ale naopak rozšiřují naše možnosti a mění přístup k informacím. Věří, že čtenářství a digitální svět podporují naši zvídavost, a proto právě v nich hledá prostředky, které by dětem pomáhaly nacházet radost v objevování světa. 

2E - Miroslav Staněk - Co se dozvídáme z chytrého mobilu o světě a co se z něj svět dozvídá o nás.

Formou pokusů se seznámíme s možnostmi, které nabízejí senzory v mobilním telefonu. Zároveň rozpoznáme potenciální rizika a hrozby, která mohou takto získaná data způsobit v online prostředí. Chytrý telefon jako hodný sluha, který rád informuje svého pána (tato osoba nemusí být vždy zároveň majitelem!)… Komu, čemu takovéto informace mohou posloužit?

Miroslav Staněk je fyzik a filosof, který se zajímá o historii i budoucnost (nejen vědeckotechnického) poznání. Na stará kolena se učí programovat a nestačí se divit, jak se svět techniky proměňuje doslova před očima a pod rukama. Svůj údiv (a několik málo poznatků) se snaží rozšiřovat mezi učitele.

2F - Jakub Novotný - Roboti a robotické stavebnice v praktickém workshopu

Workshop je určený pro učitele 1. a 2. stupně ZŠ a bude zaměřený na praktické vyzkoušení robota iRobot Root a stavebnic Robo Wunderkind a SAM Labs. Podíváme se taky na měřící systém PASCO. Na místě budeme mít několik tabletů a PC, účastníci workshopu si budou moci vyzkoušet kódování na svých mobilních telefonech, tabletech a laptopech. Na workshopu se prakticky zaměříme na úplné začátky práce s algoritmizací a sestavením prvních funkčních mechanismů s jednoduchým kódem. Pokročilí uživatelé budou moci prověřit blokové kódování (něco jako Scratch) a pro labužníky a pokročilé tu máme několik prostředí pro programování robotů v JavaScriptu nebo Pythonu. Workshop nevyžaduje žádné předchozí znalosti, účastníci si hravou formou vyzkouší 3 technologie, které ve školách pomáhají naplnit nejen cíle podle malé revize RVP.

Jakub Novotný je lektor a metodik portfolia algoritmických stavebnic a robotů Aktivní třídy.

2G - Lenka Gellnerová, Eva Hurtová, Soňa Háječková - Praktické využití aplikací Wordwall, Padlet, Seesaw ve výuce cizích jazyků

Wordwall – jak na začátky, kolik co stojí a jak efektivní je příprava v této aplikaci. Jaká je využitelnost aplikace pro rozvoj slovní zásoby, poslechu výslovnosti slov i celých vět, možnosti převedení libovolného textu do aplikace s vynecháním slov, podpora porozumění čtenému textu. Efektivní  “gaming”  v jazykovém vyučováni. Praktické vyzkoušení vytvoření sady slovíček nebo jednoduchého textu s vynecháním slov.

Padlet – jak využít tuto aplikaci k uskladnění všech odkazů pro vícenásobné použiti. Vedení žáků k systematické práci s IT, rozvoj komunikačních schopností a vytváření samostatných projektů s žáky. Prezentace a možnosti převedení do PDF, využiti v cizojazyčných projektech e-Twinning a jak na to. Vyzkoušení aplikace pro feedback a zapsání námětů pro projektové vyučováni.

Seesaw – Jak na projektové vyučování i u nejmenších žáků od třetího po pátý ročník. Možnosti nahrávání krátkých videí, práce s poslechem, prezentace žáků s namluvením zvukové stopy. Vytvoření jednoduchého projektu s popisem, vložení obrázku a možnosti sdílení v Padletu.

Lenka Gellnerová učí Anglický jazyk od třetího ročníku po devátý na základní škole Komenského alej v Žatci, vede kabinet cizích jazyků.  Zajímá se o využití aplikací v jazykovém vzdělávání od roku 2008. Ve své učitelské praxi, letos třicátý osmý, aktivně používá mnoho aplikací, Canva, Read Theory, Quizlet, Quizizz, Kahoot a další, od roku 2015 využívá ve své každodenní praxi i-Pads. Nejdéle a nejraději používá Padlet a Seesaw, v němž je pro školu ambasadorem. Nejefektivnějším nástrojem pro jazykové vzdělávání je pro ni Wordwall, kde jsem opět administrátorem pro školu. Ráda se podělí o své dlouholeté zkušenosti s využitím těchto aplikací pro rozvoj poslechu, čtení, psaní i mluvení pomocí těchto aplikací (https://wordwall.net/teacher/480115/lenagell). Jinak je babičkou dvou vnoučat, se zájmem o lyžování, plavání a jízdu na kolečkových bruslích. 

2H - Monika Lekovská - STEAM výuka a programování s LEGO® Education na ZŠ

Na workshopu máte jedinečnou příležitost si práci se stavebnicemi LEGO® Education SPIKE™ sami vyzkoušet a rovněž si promluvit s našimi kolegy učiteli, kteří s řadou LEGO® Education mají mnohaleté praktické zkušenosti. Učební materiály pro Vás máme připravené, tak s námi pojďte nakopnout novou informatiku i u vás na škole! Pokud si chce vyzkoušet aplikaci Spike k programování modelů na vlastním zařízení, prosím o její instalaci (ke staženi zde).

Monika Lekovská je učitelka informatiky, ICT koordinátorka, certifikovaná lektorka – Microsoft Innovative Educator Expert, Minecraft Education–Teacher Academy, LEGO® Education Academy Certified Trainer, člen Mensa ČR. Ve svých hodinách ráda využívá robotické hračky a stavebnice, inovativní technologie a moderní metody učení. Věnuje se eTwinningu, tvorbě v Minecraft Education a integraci game based learning do výuky. Své zkušenosti sdílí na webové stránce monika.lekovski.cz.

2I - Patrik Vaněk - Úžasná Canva pro vzdělávání - zaměřeno na AI

Ohromte svou třídu pomocí AI! Objevte, jak efektivně připravovat výuku s pomocí umělé inteligence. Naučte se využívat nástroje Magic Studio k vytvoření interaktivních výukových materiálů, které zapojí vaše studenty a zjednoduší vaši přípravu. Praktický workshop je určen pro všechny pedagogy, kteří chtějí využít nejnovější technologie ve své výuce a posunout své hodiny na novou úroveň.

Patrik Vaněk je učitel informatiky, fyziky a robotiky na 16. ZŠ v Plzni. Autor a popularizátor Únikových her ve vzdělávání.

Závěrečná panelová diskuse: Jak být 10 let "IN"?

Diskuzi s hosty z řad lektorů Učitel IN moderuje Lucie Rohlíková.